![]() |
Geyer Stefi (Mártonfy Gy. fotója) |
Adelina Patti asszony nagyjából
hat éve a tőle megszokott hangos reklámmal hirdette meg bécsi nagy hangversenyét.
A korosodó dívának, aki fénykorában biztosan az énekművészet mestere volt, nem
sikerült elnyernie a közönség mámoros lelkesedését, azt az elragadtatást,
amelyben korábban nyilvánvalóan része volt. Képzelhetik, milyen bánat lett úrrá
ezen az isteni asszonyon! Fellépését azonban egy teljesen váratlan esemény tette
emlékezetessé. Egy ismeretlen hegedűs fiú, kitől senki sem várt semmit, lehozta
a csillagokat az égről. Friss és muzikális lényét ujjongva dicsérte a publikum.
Ezt a csinos, barna hajú fiúcskát Bronislaw Hubermannak hívták és a hírnévre nem
kellett sokat várnia. Röviddel ezelőtt hasonló élményben lehetett része a
Musikverein közönségének. A mellékes és kitöltő számok a várt főattrakció, az
ismeretlen a világhíres, a kicsi a nagy felett úgy győzött, ahogy csak akart.
Ez esetben a meglepetés még tökéletesebb volt. A műsorlap „Steffi Geyer kisasszonyt” hirdette. Egy hölgyre, egy kisasszonyra
vártunk, ehelyett egy tíz-tizenkét éves gyerek tipegett tétován a színpadra. Sugárzó,
kerekded arcocskáját egyszerű sötét hajfürtök övezték. Gyors pukedlivel
üdvözölte az embereket, akik felálltak páholyaikban, hogy jobban lássák a
kicsit. Egyesek aggódtak, voltak, akik megbotránkoztak, de az első hosszan
tartott biztos vonás után eltűnt a félelem, egyre bizakodóbban és nyugodtabban hallgattak
arra, amit ez az emberke a színpadon játszott. A termetével kiváltott derűs
nevetés nagy és ünnepélyes komolysággá változott. Balkezének ujjaival úgy fogta
le a húrokat, mintha kicsi de határozott kalapácsok ütnék azokat. Futamai
különösen tiszták és pontosak voltak. Hibátlan eleganciával, felesleges
erőlködés nélkül vezette vonóját. Hangja még nem túlságosan nagy vivőerejű,
ennek ellenére kerek és édes. Ami azonban a legfontosabb és leglényegesebb:
zene volt ebben a kislányban, valódi, őszinte muzsika. Kantilénája nemes érzésekről
énekelt, és olyanról tanúskodott, amilyent tanulni nem lehet: ízlésről. Mint
minden csodagyermeknél, korát és a megszerzett technikai készséget nála is sokan
összehasonlították, ami néhány embert túlzásokra is késztetett: Jan Kubelík
nevét emlegették. Hogy mit játszott a kisgyermek? Vieuxtemps-, Wieniawski-
darabokat, néhány cigányos bravúrdarabot üveghangokkal, melyekről nem tudtuk,
honnan jönnek, pizzicatókkal melyek észrevétlenül siklottak el előttünk,
arpeggiókkal, melyek – ha hihetünk a fizika törvényeinek – nem is létezhetnének
és olyan kettősfogásokkal, amelyeket a rendőrségnek kellene betiltani. Nem
felelne meg teljesen az igazságnak, ha azt állítanánk, hogy minden
zökkenőmentes, kifogástalan és patyolattiszta volt. De nem történik-e meg
Thomsonnal, vagy Sarasatéval – ez utóbbival nyilván ritkán –, hogy emberi tévedésből
mellényúl?! Sőt, néha Rubinstein is csúnyán félreüt, mikor oroszlánmancsát az
elefántcsont billentyűkre teszi.
![]() |
Neue Musik-Zeitung, 1901 |
A kis Geyer temperamentumos magyar lány.
Életrajzából nem tudnánk sokat idézni. „Tehetsége
korán megnyilvánult”… ez a formula nála is megállná helyét, hogyan is lehetett
volna másképpen? Budapesten Hubay Jenő professzort kereste meg, s lett az ő
zseniális felfogóképességű, szorgalmas tanítványa, mesterének örömére. Budapest
zeneszerető közönségének kimondott kedvence ő, és ha nem hegedül, akkor egy hercig,
kedves, derék „leányka”. Viszont, ahogy felemeli hegedűjét, azonnal komollyá és
hallgataggá válik. Érzi, micsoda nagy dolog a művészet, mely többet jelent neki
minden tréfánál. Bécsben több koncertet adott, melyekre sokan voltak kíváncsiak.
Repertoárja széles, hangversenyein pedig soha nincs az a kínos érzésünk, mint
más csodagyerekeknél, amikor a fáradság és kínok közt betanított és beléjük vert
darabokat játsszák. Egyáltalán nem vagyunk hívei a zenei koraérettségnek, mely
csak ritkán teljesedik ki, és annak ellenére, hogy a kis Geyer játéka oly nagy
boldogságot jelentett számunkra, az ő érdekében csak azt kívánjuk, hogy csodagyermek-pályája
mihamarabb lezáruljon, hogy ezáltal nyugalomban és csendben szentelhesse magát komoly
stúdiumainak. És ha ő több év után újból az emberek elé lép, előreláthatólag
nagyon jelentős hegedűművésznő lesz, egy Neruda, Soldat-Röger vagy Rosa
Hochmann. Minden eszköze megvan hozzá, és nagyon sajnálnánk, ha ez a fa nem
borulna virágba.
A. Fr.
(Megjelent a Neue Musik-Zeitung XXII. évfolyam 8. számában, 1901-ben. A Neue Musik-Zeitung több évfolyama is szerepel januári ajánlójegyzékünkben, melynek várható megjelenési ideje e hét péntekje.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése